Sabri Esat Siyavuşgil (1907-1968) Şair, yazar, eğitimci
- İstanbul’da doğan Sabri Esat Siyavuşgil hukuk fakültesine devam ederken devlet eliyle Fransa’ya gönderilmiş orada psikoloji ve felsefe eğitimi almıştır.
- Yurda döndükten sonra felsefe öğretmenliği yapmış ve öğretim üyeliğinde bulunmuştur.
Sabri Esat Siyavuşgil Edebi Kişiliği / Sanatı
- Sabri Esat Siyavuşgil lise yıllarında Güneş, Hayat gibi dergilerde yayınladığı şiirlerle edebiyat dünyasında adını duyurmaya başlamıştır.
- Etrafını fotoğraf çeker gibi gözlemlemiş ve edindiği izlenimleri şiirlerine aktarmıştır.
- Hece ölçüsü ile günlük hayatın küçük ayrıntılarını, yaşamı kapsayan mekânları, yer yer alaycı bir üstlük ve anlatımla şiirlerini taşımıştır.
- Masala özgü bir dikkatle varlık âlemini ifadeye yönelmiştir.
- Şair çocukluk yıllarının saflığı ile dünyayı şiirleştirmiştir.
- Empresyonizmin izlerini taşıyan şiirlerinde şairanelikten uzak durma, canlılık, samimilik, yenilik ilkelerine bağlı kalmıştır.
- Cemal Süreya onu Yedi Meşale grubunun en özgün şairi olarak nitelemektedir.
- Edebiyat dünyasına geçecek birçok şiiri bulunmasına rağmen odalar ve sofalar isimli kitabının dışında başka bir şiir kitabı yayınlanmayan Sabri Esat; Yedi Meşaleciler içinde başladığı şairliğe daha sonra veda etmiş ve edebiyat hayatına daha çok çevirilerle ve inceleme yazılarıyla devam etmiştir.
- En güçlü tarafı çevirilerinde görülmektedir.
- Özellikle Fransız edebiyatından yapmış olduğu şiir çevirileriyle edebiyat dünyasında tanınan Sabri Esat, mesleğinin psikoloji olduğunu ve mesleğine sadık kalabilmek için sevmesine rağmen şiir yazmadığını ifade etmiştir.
Sabri Esat Siyavuşgil Eserleri
Şiir
- Yedi Meşale ( Ortak Kitap )
- Odalar Ve Sofalar
İnceleme
- İstanbul’da Karagöz Ve Karagöz’de İstanbul
- Psikoloji ve Terbiye Bahisleri
- Karagöz
- Folklor ve Milli Hayat
- Roman ve Okuyucu
Çeviri
- İki Başlı Kartal
- Bilgi ve Hata
- Değirmenden Mektuplar
- Tiyatro ve Bizler
- Madame Bovary
Sabri Esat Siyavuşgil Odalar Sofalar Hakkında
Odalar ve Sofalar adlı kitap Sabri Esat Siyavuşgil’in şiirlerini topladığı eseridir. Kitaba ismini veren Odalar ve Sofalar’da gerçek, masallarda olduğu gibi hayal vasıtasıyla değiştirilmiş bir başka hayale dönüştürülmüştür. Mekân sabit ve belirli olmakla birlikte eşyanın uyandırmış olduğu hayal ve izlenimler durmadan değişmektedir. Bu yapı ve doku hususiyeti her beytinde ayrı bir mecaz kullanılan divan şiirine benzemektedir. Ancak divan şiirinde kullanılan mazmunlar basmakalıp olduğu halde buradaki benzetmeler yeni ve orijinaldir.